fredag 4 februari 2011

Tagit Det Till Nästa Level

Igår när hela lägenheten var fylld med vänner och kärlek kom vi att prata om något väldigt intressant. Något som jag faktiskt aldrig reflekterat över tidigare.

Vi pratade om killar och tjejer, ögongodis, partnermaterial och annat. Men något som jag fastnade för var när vi började prata om huruvida frasen "hon är för snygg för mig" har etsat sig fast hos vissa.

Den enda tjejen i sällskapet fick ju stå för det motsatta könets "hela värderingar", men hon hade aldrig tänkt så. Aldrig tänkt att någon kille någonsin skulle "spela i någon annan liga" eller "varit för snygg för henne" - där det bland oss killar är en sjukt vanlig fras. Hur kommer det sig att självförtroendet brister hos oss killar? Hur kommer det sig att vi på något sätt alltid lyckas höja upp tjejerna på någon slags piedestal så att de blir oåtkomliga för oss? Sitter det bara i självförtroendet eller är det någon slags djupare konflikt som öppnar för det argumentet?

Det är för det första inte särskilt jämlikt att använda ett sånt argument - att tjejerna i någon slags "tävling" alltid "vinner" för att de är tjejer. Att det liksom inte ens är värt att försöka med någonting då de bara ser ner på en. Att man placerar sig själv i någon slags underlägsen position där man som bäst är "slav för utseendet" hos den man "dyrkar". Jag menar, tjejer är också människor och jag tror inte att man ger dem den jämlika respekt de förtjänar med ett sådant argument.

För det andra, att självförtroendet skulle vara så pass lågt så att vi bara skulle ge upp "för att det inte ens är värt att försöka" är ju bara en sjukt självdestruktiv och konstig tankegång.

Jag tror dock att det inte är något som man kan lära någon annan, jag tror det är en insikt man måste komma till själv. Ingen är för snygg för dig, för det är bara du som är så snygg som dig själv. Dock vart problemet kommer ifrån eller hur det har rotats så att jag tror det är mer vanligt än ovanligt att killar använder det, det har jag ingen aning om.

Konstigt hur en diskussion över en enda fras kan sätta så många griller i huvudet på en...

Kärlek

1 kommentar:

Gunhildsblog sa...

Klokt! Märkligt att utseendet skulle betyda SÅ mycket för killar..
OK att det ofta är utseendet man fastnar för först, det som får en att bli uppmärksam på en person, men det ska väl inte få betyda allt.. ??
Ytan kontra djupet .. ..