söndag 20 april 2008

del femtiotvå

"Varenda pulkabacke på hela planeten ska jag sanda'
och döda folk i samma anda, som världsnaturfondens panda.
Jag ska avskaffa rösträtten för varenda idiot,
jag tycker som Public Enemy fast alldeles tvärt emot."

HAHA!

Ja en vän tipsade mig om den extremt politiskt inkorrekta hiphop-akten Zyklon Boom från Umeå och jag måste säga att texterna faktiskt är lika politiskt inkorrekta som dom är intelligent formulerade.

Vad det gäller beatproduktionen så finns det väl en del kvar att önska, men för att vara en underground-akt utan skivkontrakt så måste jag säga att beatet matchar själva känslan i låtarna.

Men missta er inte - allt Zyklon Boom säger måste tas med en nypa salt och man kan verkligen inte förvänta sig ett vanligt hiphop-stuk som Kanye, 50 cent eller Akon eller nån annan av bling-blingarna. Nae, Zyklon Boom måste man nog vara på ett alldeles särskilt humör för att kunna uppskatta. Eller ja, uppskatta och uppskatta, men skratta åt på ett litet sadistiskt sätt. Nästan lite våldsironi på samma sätt som D6AA eller MBMA men ändå inte. Det är i alla fall MYCKET språkligt begåvad hiphop och något som verkligen sticker ut ifrån mängden.

En del låtar finns att hämta på Lastfm.se, annars finns det säkert andra tillvägagångssätt.

Inga kommentarer: