onsdag 27 augusti 2008

del hundrasix

Årets fem bästa skivköp!


Utan inbördes ordning:

# Coldplay - Viva La Vida or Death and All His Friends
När jag för första gången hörde singeln, tillika titelspåret "Viva La Vida", var jag långt ifrån imponerad. Klen text, kommersiell melodi och långt ifrån det Coldplay jag älskar. Jag dömde nästan på en gång ut hela skivan med tanken att det enbart skulle vara en uppföljare på "X&Y" som jag personligen håller som förr-förra årets största musik-besvikelse. När jag sen i Rotterdam fick chans att lyssna på skivan blev jag dock fast direkt. Där det på "X&Y" var hitlåtarna som vägde upp det övriga skräpet var det på "Viva La Vida.." tvärtom! Titelspåret och första singeln var sämst medan ALLA andra låtar på skivan som bar upp den! Coldplay hittade tillbaka till "Parachutes"- och "A Rush of.."-soundet!

# Looptroop Rockers - Good Things
Jag kom först i kontakt med den här skivan via en mycket god väns blogg och hans hyllande av singeln "The Building". Jag lyssnade själv på singeln och blev liksom han frälst i det nya soundet. Ett Looptroop utan Cosm.i.c. kändes ju inte riktigt vattentätt? Fast! Man ska bli motbevisad och det flera gånger innan man dör! Det nya albumet från LTR är lysande, nyskapande och var långt över mina förväntningar. Jag stod och hoppade som en galning när mitt förbokade exemplar ÄNTLIGEN landade i brevlådan - med feta signs av alla!

# Groove Armada - 10 Year Story
Groove Armada, Gro-ove Ar-ma-da - smaka lite på det. Visst låter det plastigt? Äckligt, kommersiellt och på gränsen till att kunna vara en annan DJ Sammy? Skämmes på mig! Detta var naturligtvis alla de fördomar jag hade - och hjälp vad överbevisad jag blev! Det var nog 2005 som jag första gången hörde något renodlat av Tom Findlay och Andy Cato, killarna bakom GA-monikern. Jag blev faktiskt inte alltför imponerad då, mer intresserad! Ett rikt omfång av ljud, ljudlandskap och influenser. Jag tänkte att man kanske skulle ge dom några år för att förbättra sitt sound. När jag i Prag i år hittade Groove Armadas 10-års album i reabackarna, som en mixad "Greatest Hits" svalde jag fördomarna, insåg mitt misstag (GA lanserades 1997..) och köpte ett monster till album!

# Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace
"The Pretender" har flitigt snurrat i både Radio och TV och jag har väl egentligen inte tyckt någonting om den. Bra låt, javisst, bra text, som alltid! När jag sen köpte albumet på rea så hände det någonting. Albumet bara höll mig kvar och jag njöt. Det växte och växte för varje gång jag lyssnade och jag ångrar inte mitt köp en sekund!

#Aesop Rock - Bazooka Tooth
Att Aesop kan rappa som få andra är något jag känt till sen innan. Jag tog mig i kragen efter många års sniket lyssnande och köpte skivan. Spår som det flippade "Cook It Up" eller briljanta "Mars Attacks" eller "Babies With Guns" gör att skivan håller i nästan alla lägen! Äntligen kan jag lyssna "utan att skämmas!"

Inga kommentarer: