tisdag 14 juli 2009

Reflections (Sweden)

Jag läste för ett tag sen om ett framsteg som så många kapitalister så länge drömt om, så länge kämpat för och njutit av tanken att kanske någon gång få se bli verklighet. Verklighet har det blivit då kapitalismen äntligen segrat över vårat svenska utbildningssystem, fantastiskt va! Det är ju fantastiskt att pengar äntligen ska få styr hur folk utbildar sig och framför allt när folk utbildar sig.

En ung entreprenör och blivande monsterkapitalist har så äntligen vunnit med triumf över utbildningssystemet. Han har lyckats få dispens från skolan för att - hör och häpna - ta hand om sitt eget företag. Det rör sig om flera dagar på både höst och vår. Detta medan kompisarna gapande sitter kvar i skolbänken och förundras över den särbehandling den här killen får.

Då undrar jag - hade jag börjat med day-trading-aktiehandel i samma ålder - hade jag fått 2, 3, 4 eller kanske fem-sex VECKOR ledigt extra per år? Wouldn't think so..

Tydligen så smäller ultrakapitalism högre än utbildningsvärde, kamratskap och en bra grund att stå på. Tragiskt tycker jag att man ska behöva tuta i en 15-åring att pengar styr världen och inte medmänsklighet, intelligens och kärlek.

Eller jag kanske bara är bitter för att jag inte startade firman själv, först?`

1 kommentar:

Gunhildsblog sa...

..money makes the world go 'round... men det har vi ju fått lära oss särskilt det sensaste året alldeles 'baklänges'..
Låter helt absurt i alla fall - på knä framför Mammon...